08 April 2011

CARA MENGENAL PASTI TELUR AYAM TIRUAN

Kamu suka makan telur..?

Jika YA..pastika kamu tak terbeli, termasak dan termakan telur palsu.....

Perbezaan telur ayam asli (kanan) dan tiruan selepas direbus

Cara mengenal telur tiruan:
1. Selepas telur dipecahkan, putih telur dan kuning telur akan segera bercampur.
2. Cangkerang telur tiruan agak berkilat berbanding telur sebenar, tetapi tidak begitu ketara.
3. Apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur sebenar.
4. Apabila telur tiruan digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal.
5. Telur sebenar agak berbau seperti daging mentah.
6. Ketuk-ketuk sedikit telur itu. Telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan.
7. Selepas memecahkan telur tiruan, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama.
8. Ketika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.

p/s: macam2 kan zaman sekarang...telur ayam pon diorang nak tiru...

9 comments:

Yasminhamid said...

memang terperanjat bila baca akhbar semalam.. tak sangka telur pun boleh ditiru..

mama wanie said...

tu lah...sekarang ni macam2 diorg nak tiru..huhu..
kalau berkhasiat tu tak pe....

kechik said...

hey..good info..

pernah terbaca pasal telur tiruan ni kat blog..tp takde la bitau macam mana nak kenal pasti...

:D

e~car182 said...

tengs f0r the inf0!nseb bek ta pnah termakan lg +_+

kiz said...

nak kena bagi telur tiruan sebijik kat dahi sapa yg buat kerja macam ni..huhu..thank 4 sharing

amiey lee said...

tq share the info..ishh risau gak taut terbeli tiruan

cikcleopatra said...

nice info.

sarah-najwan said...

tenkiu krn share
setakat yg diigt..xde kot ciri2 telur tiruan yg terbeli..huhu

donny said...

tq for the info..copy paste jap tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...