15 July 2010

~ Dugaan buat mama ~

Entry ini menggunakan kuasa "auto publish"

Kita hanya merancang..tuhan menentukan...
Sihat sakit kita di TanganNya..

Tak pernah untuk mama mintak untuk tidak sihat...
Tak pernah mama mendoakan anak2 mama supaya sentiasa sakit..

Tapi..apa yang mama boleh buat seandainya dugaan itu yang diberikan kepada mama..

Satu persatu datang silih berganti..
Bukan mama menyesali ujian dariNya..
Tapi mama kesali diri mama yang tak mampu nak laksanakan tugas yang telah diamanahkan...

Kekadang terasa begitu pahit untuk ditelan....

Siapa yang ingin fahamkan diri kita..?
Untuk apa orang lain nak fahamkan diri kita..?
Memang lumrah kehidupan...
Yang baik susah nak nampak....tapi jahat sekali ..susah dilupakan...

Bila difikir....
Mama selalu ambil ringan kesihatan anak2...
Anak batuk..anak demam...mama still hantar ke taska..

kenapa???

bila ditanya kenapa tidak mama sahaja yang jaga di rumah...

boleh ker mama cuti begitu sahaja..dengan alasan nak jaga anak sakit..
boleh ke mama tidak pergi kerja...kerana anak demam..

teruk sangat ker anak awak demam..? teruk sangat ke batuk??
sikit jer kot..boleh datang keje lagi..

pergi kerja untuk jaga anak orang..tapi anak sendiri diabaikan...

***********************

MC 3 hari disebabkan sakit mata sudah pun habis..
Tapi mata belum baik..
perlukah tambah MC?

Kakak..malam tadi batuk teruk sangat...muntah..
Bibik cakap petang semalam..kakak penat...

Akief pulak...batuk datang menyerang semula...
Memang jarang nak dengar dia tak batuk...
Sudah ada tanda2 untuk lelah..

"Ya Allah..berikanlah kesihatan kepada anak2 ku..Amin~"

perlukah mama cuti untuk jaga anak2.....?

Sedangkan cuti untuk mama sendiri sakit pun orang dah bising..
apatah kalau mama cuti jaga anak2...

Mungkin inilah cabaran yang paling besar bagi seorang mama yang bekerja...

p/s: Sesekali terlintas di hati untuk berhenti bekerja..melihat anak2 membesar di depan mata..dengan asuhan seorang mama...tapi.....dunia sekarang...seperti tak menjanjikan apa2..walaupun kita sudah punya segala...

3 comments:

Puteri Satu said...

akak pernah melalui situasi begini... orang kata ibarat diluah mati mak.. ditelan mati bapak... memang dalam situasi ni jalan terbaik pada kita berhenti kerja saje.. susahkan kalau dapat bos yang tak faham perasaan seorang ibu... apapun akak diakan anak2 sihat semula... budak2 nak membesar.. memang macam2 sakitnya...

atty's said...

semoga semuanya baik ye wanie.

wanie_cmi said...

tu la kak puteri....sekali fikir memang rasa cam tu..tp ye la..manatau...panas tak sampai ke petang...

thanks k atty...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...