09 April 2009

Update Blog...

Hari ni..
kul 6.42pg aku dah terpacak kat nursery...
sian anak2 aku..

kakak & adik masih tido..
sampai nursery..sambung lagi tido

aku sampai skola awal giler..
lebih kurang 7.15pg..

hari ni last untuk saringan sukan..
so minggu depan akan disibukkan dengan latihan kawad kaki dan raptai..

uish..fening laa..
exam paper blom siap lagi nih...

...***...

ok..nih aku nak citer sket pasal xtviti last saturday...

sabtu lepas..skola aku ader wat perkembangan staf..
dan dijemputlah seorang penceramah..

nak tahu saper??

en mohd Dawi b Ithnin..

aku tak tau ler korunk kenal ker tak..

dia ni memang terkenal kalau bab2 bagi ceramah ni..
ye lahh..asalnyer org kaunseling kan..

tp tu ler pasal..
cara dia ceramah tu macam menghentam kitorang ler pulak..

tajuk bengkel hari tu..

"Komunikasi Berkesan"
tetapi kami..guru2 ni terasa seperti di"basuh"
sebab selalu merungut "kerja banyak"

so kat sini aku nak senaraikan kerja yg seorang guru buat kat skola..
cikgu tu aku ler kot...
hehe
m dawi tu kater..
tugas guru ader 69 jer
*************
Guru Kelas Tingkatan 1
1. Tanda Kedatangan setiap hari
2. Isi Maklumat Murid dalam buku Pendaftaran
3. Lengkapkan fail peribadi
4. Lengkapkan buku laporan
5. Jaga kebajikan pelajar
6.isi markah dalam buku laporan
7.isi maklumat buku ko-kurikulum


Guru Mata Pelajaran
Math
1. mengajar- seminggu 25 waktu (5 kelas)
2. tanda buku - 1 kelas ader 37+- students..sorang 3 buah buku..1 buku latihan ader 20 soalan..
3. buat soalan exam.2 paper 40 soklan objektif..n 20 soklan subjektif
4.masuk kelas kira pelajar..tandatangan buku kawalan


sivik
1.Mengajar - 1kelas..2 waktu
2. tanda buku..
3. exam peper..50 soklan

relief tetap- 1 waktu

Tugas Khas..
1 guru rumah sukan..-cari orang nak masuk acara.
-amil attendence budak..
-latih students
-cari n latih utk perbarisan..
-fikir n buat persiapan untuk tema perbarisan..
-saringan dan raptai wajib hadir..

2..Buku aturcara
-buat buku aturcara utk pibg dan hr anugerah

3. Guru kantin
-kena menilai kantin..-ini sebulan sekali

4.guru bertugas
-jaga roll call n pintu pagar utama - ini 2 kali sepenggal..jaga untuk seminggu

5. Aktiviti..
-kadang2 sabtu kena datang..
ganti skola la..
perkembangan staf ler..
ko-kurikulum..

-kadang2 kena datang awal..
meeting...
cam ari ni...dah ler pagi td datang awal..
nak jugak wat meeting kul 12 sat gi..

-sukan..(dah lepas)
setiap rabu kena datang untuk latihan rumah sukan..

ish.banyak lagi ler.

tak tersenarai pulak..
kadang2 tu keja datang serentak..

tp kengkadang kalau kita sebagai orang atas yang bemberikan tugas..
fikir2 ler orang yang nak laksankan tugas tu..

meh aku cerita tugas aper aku kena buat...
boleh dikatakan serentak..
hingga kehidupan aku jd kucar kacir..

1. Aku baru pas bersalin..so masa buka skola hari tu..tentula anak aku masih kecik..dalam 3 4 bulan gitew..dah bagi aku tugas guru rumah sukan..
2. hari tu aku kena wat buku program..tup2 last minit bagitau aku kena wat soklat sivik..pastu dah aku bersengkang bijik mata wat tiba2 diorang boleh kata sivik takde ujian mac..nak mamposss betol..
3.dan yang terkini...aku ler ketua rumah sukan..yang terpaksa menyibukkan diri dengan sukan saringan dan raptai..aku la yang kena wat soklan sivik ..n math..aku la cikgu yang kena incharge perbarisan n hiasan pebagai..aku la cikgu yang nak kena lengkapkan buku rekod n buku ko-ku murid..aku la jgk cikgu yg ada anak yg masih kecil..n..nak perhatian..aku ler jugak seorang isteri yang suaminya rindukan belaian..aku ler jugak cikgu yang nak kena lengkapkan lesson plan..aku ler jgk yang kena prepare sebelum masuk mengajar..aku ler cikgu yg nak kena mark buku pelajar2..aku ler jugak yang dah nak kena pergi awal..sebab japgi ader mesyuarat..hiks..hiks..

emm alhamdulillah..aku masih lagi mampu tersenyum dan bergelak ketawa..dan berblog..
bukan aku nak komplen bagai..tp fikirkanlah keadan situasi seseorg sebelum buat sesuatu..

bukan merungut tp sesungut...

**kerana inilah jalan yang sudah aku pilih..
sebetulnya takpuas hati sebab m dawi basuh kitorang hari tu..
ngeh..ngeh..ngeh..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...