30 July 2011

BILA ANAK PANGGIL MAK..BUAT TAK TAU JA..... KALAU PANGGIL MAMA..?


Mak.... Mama... Umi.... Mommy... Mum... Ma.... Mek.. Ibu....
semua tu panggilan untuk seorang ibu... seorang emak... 
tak kira ibu susuan... ibu angkat.... ibu jagaan.. termasuk lah ibu yang melahirkan....


mama ni.... sah sah lah anak panggil mama kan..... 
Incik abah pon join skali panggil mama...(kadang2)
huh..
tapi tak per lah... dimaafkan..

Tapi sejak dua menjak ni.... 
mama selalu lah dengar si Fahmie ni selalu terjerit-jerit panggil 
MAKKKKK.......MAKKK!!!

ehh..... Incik abah ada kasi diorang "MAK" baru ker...?

Syohh!! syohhh!! syohh!! pergi kau perasaan JAHAT.....

Kadang2 mama kat dalam bilik....
diorang berdua kat luar (ruang tamu)... main ape ntah la....
tetiba terjerit2 panggil mak..mak...
bila mama menyahut..tak de plak dia cakap aper..
tapi still dok panggil mak..mak..mak...

si mama ni tak ler plak nak terkam tengok apa dah jadi kat luar...
(mama kan sebuk....heheheh)
sebab tak der yang mencurigakan.... si kakak ada... kalau aper2 terjadi... cepatlah si kakak ni datang melaporkan.... kalau adik jatuh ke..sakit ker.. dia akan cuba pujuk dulu... tak pon si fahmie ni sendiri akan masuk cari mama dalam bilik.......

bila dah lama2.... baru mama perasan....
panggilan MAK tu bukan untuk mama....
rupa-rupanya... UNTUK.....
.
.
.
.
.
.
kakak yaya....
ayah dan mak tengah berbincang nak pegi shoping barang umah....


Kenapa panggil kakak ...MAK..?

heheh....diorang ni suker main mak-mak....
kadang2 fahmie jadi ayah..kakak jadi mak...
tak pon..kakak jadi mak.... fahmie jadi abang (anak mak la)

 
ni ler rumah mak & ayah....

yang tak boleh tahan tu... pernah sekali....
terjerit2 panggil...

MAK NENEK...OOO ....MAK NENEK!!

siapakah itew....?

 
huhu...

cemana "misteri mak" ni leh terbongkar...?

satu hari tu..... 
cam biasa kedengaran jeritan memanggil mak..mak..mak....
pastu mama diam jer......
kendian terdengar suara kakak yaya menyahut...

"ye.... mak kat dapur ni..."

sekali tu lagi best....
fahmie (abang) nangis...time tu tgh main mak-mak lah...

"abang....jangan nangis.....mak nak masak ni.... ayahkan pegi keja......abang pegi kat mak nenek..... mak nenek kat dalam bilik wat keje.."

huhuhu....

tq koz sudi singgah dan baca..kalau rajin tinggallah komen  ^_^

p/s: dapat idea ni pon setelah sekejap tadi TERmenyahut...si fahmie panggil MAK!! 
mama yang jawab... tapi tiada respon.... 
huhu.... tokonaden!!...

17 comments:

mamawana said...

Assalam,

Mak tengah wat per? Mak nenek lak? Masih dlm bilik ker? Heeee......

cunndaa said...

hahahaaa...klakar la mamawanie...
mak..mak nenek...
haahahaaaa

mama wanie said...

hehe :P

mak nenek masi BerBW pakai tongkat

cikani said...

hehe comell nyer citer ni=)
xsabar nak ada anak huhu
chaiyok cikani=)

Kancilbiru said...

hahaha kelakar..tingat zaman budak2 dulu suka main mak mak...

Opah Kentang said...

hihihih...baru nak marah kan sebab tak panggil mama.. rupenyer tgh main mak mak daaa...ehehhe :P

ArELeEz said...

klu zmn leez kecik2 dolu, popular main kawen2. skang main mak-ayah plak, ek? he3.. sweetlah diorang..

Yasminhamid said...

kalau anak perempuan dipanggil mak ok gak.. tapi anak2 saya lelaki dua-dua.. tapi tetap wujud watak mak tu..

mama wanie said...

cundaa...tu lah..pasal...mak nenek tu...kalau nenek saja ok lah jugak...

mama wanie said...

cikani.....semoga dimurahkan rezeki..Amin~

mama wanie said...

kancilbiru, opah kentang, areleez.... diorg ni memang suker main mak-mak.... kiter dulu main tawen2 sebab ramai geng... kang kalo 2 org main tawen2 sapa nak jadi org kipas2...hehe :)

mama wanie said...

yasminhamid...huhu..yang tu dapek den nak nolong..... harus sorang pkai tudung lah yer....hheheh

MamaYatie said...

hahaa...lawak tul! siap mak nenek tak blah tur..

kalo anak2 dara saya, main mak2..masak2...pastu naik beskal gi kedai/sekolah..

Izan Ishak said...

hehe...pandai dah main mak2 ye...

si kembar izan pun suka juga main2 camni...selalunya jadi ayah ngan anak2lah sbb sume lelaki kan... maknya mana ntah...

yana said...

haha.. tergelak baca entri ni (:

Ena said...

salam..

heheh.. kelakar plak..

budak2 skrg cepat betul praktikkan apa yg dorang tgk depan mata kan.. hihi

EYP_g.0.n.z.a.L.3.s said...

mama ..!! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...