08 September 2009

~BAYI TIDAK MERANGKAK DAN KESANNYA~

Bagi para ibu mesti selalu bercerita tentang perkembangan anak masing2kan..
macam tu ler jugak aku..
dan kadang2..kita pernah dengar..
"..anak aku dah boleh jalan..langsung tak merangkak..."
"..anak aku 7 bulan dah pandai jalan..merangkak kejap jer.."

dan cuba kita ingat balik..
kesinambungan dari dialog kat atas..
yang mulanyer dgn riak bercerita kebolehan anak..
mesti akan cakap..

"...tapi..tu ler..dah 2 thn tp cakap pun tak betul...."
"..pastu sekarang malas nak bukak mulut...nak panggil mama pun malas..nangis rajin plakss..."

kononnyer...kiter ni slalu petik kata org2 tua..dari kata2 org yg berilmu..
yer la..dengan alasan...org tua..org lama..mesti tahu segala..
huhh..betul ker??

apa yang org tua kata..?
"..ala takper..jangan risau..normal la tu.."
"kalau baby boleh berjalan dulu..mesti cakap lambat....."
"kalau baby boleh bercakap dulu..mesti jalan lambat....."

bila kita..ibu2 ni dengar jer ayat tu..mesti rasa agak selesa..
kan ker bunyi nyer macam penyejuk hati jer..
kita tak pernah nak ambik peduli..
kenapa keadaan ini berlaku..
apa kaitannyer...

Baby memang PERLU merangkak..
ini kerana terdapat kaitan dengan kebolehannya untuk bertutur dan tahap IQ nya..
bila dapat tahu hal ini..mama ader la godek2 dalam internet...
tapi kupasannya banyak dari negara seberang...dan jugak negara mat salleh..
negara Malaysia..rakyatnyer masih berpegang pada kata2 nenek moyang..

ok..cuba kita renungkan keadaan ini dan kewajarannyer..
bayi yang cepat berjalan...cakap nyer lambat...

sekiranyer seorang bayi..dalam usia 7/8/ bln sudah boleh bangun berjalan..ini bermakna..masa merangkaknya adalah singkat..sebab itu lah...timbul masalah dalam pertuturan..lambat bercakap...
jika bayi tersebut lambat berjalan...merangkak jer lebih....
dia akan lebih cepat bercakap......

memang berlaku kedua2 situasi ini pada mama..
dan mama memang nampak kesannya...

my doter....9/10 bln dah boleh jalan..mak datuk oi...cakapnyer..hanya tentera jepun sahaja yang faham..sekarang dah 3 thn...boleh dikatakan ada peningkatan sket....tp still 40%...
anak kakak...juga perempuan...berjalan lambat...1 thn 6 bulan baru boleh bangun berjalan....tapi bila dengar dia cakap..mak oii..best jer...tak der pelat2....sekarang dah 4 tahun...dah cakap macam org tue2....hehhe..
(kalau ader yg nak ambil ini sebagai kebetulan..i tak kesahhh..)

dari situasi ini..tidak dapat lagi kah gambaran bahawa merangkak itu penting..
aku ni tak ler pandai nak bercerita..
cuma nak tolong sampaikan..
dan jika direnung lagi..
kenapa sekarang cikgu2 di sekolah bermasalah untuk mendidik anak2 bangsa berbanding dahulu???
tau apa itu walker???
anak kita..masuk jer 5/6 bulan..kita dah belikan walker...orang dulu2..ader belikan walker???that's why kiter dulu pandai2...dan mudah dibela..hahahha....

dan..jika anak anda sudah menjangkau umur 11/12 bln dan masih tidak boleh berjalan..jangan lahhh risau..biarlah dia menghabiskan proses tumbesaran nya dengan betol....

dan jika sekarang anda baru tersedar yang anak anda kekurangan masa merangkaknyer dahulu..galakkan lah dia merangkak walaupun usianyer dah tak sepatutnya utk merangkak.. hehe..
apa yang mama boleh berkongsi di sini..
.....ajak2 la dia main merangkak2..

p/s: kalau nak ilmu lebih lanjut search la sendiri..mama sekadar untuk membuka mata ibu2 semua dan juga mata mama sendiri....dulu dok risau gak..my boy..dah 10 bln blom nak jalan..tp skrg dah tak kesahh...

5 comments:

zainal said...

kalau ada anak yang belum kenal huruf hubungi saya di

http://cikguprasekolah.blogspot.com/search/label/KALAM

mamarempit said...

emmm....betul gak kan...

anak saya 1 taun 3 bulan baru pandai bjalan...puas jgak la dia ngemop lantai ngn tgn & lutut...heheheh

tapi bila bcakap skang ni..molotnye....kus smangat...berbicare ngn org dewasa...mcm bukan kanak2 5 taun...

iNa said...

emm..tq for sharing info....
ade betul jugak pendapat tue..

tp..
klau ikut pengalaman ina..
anak ina 11 bulan dh pndai jln..
merangkak pon x lame sgt..
now dh 2thn 7 bln...tp pertuturan nye petah plak....x pelat.....

tp..maybe tue dr segi pengalaman ina la yg cetek la..sbb anak pon br sorang kan..hehehe.........pendapat pon x seberapa... :)

kakyong said...

kakyong drp 3-3 anak yg rapat2 ni.. anis & aliya berjalan pada usia 13 bulan.. fikri la ni dah 3 tahun, percakapan okay.. kdg2 membebel kat ayahnya..

anis pulak.. jenis tak suka nak bercakap.. suka bercakap dgn gaya mulut tertutup..

aliya pulak berjalan pd usia 11 bulan.. now baru 13 bulan.. so tak pasti lagi pertuturan dia camner.. tp masa dia mula berjalan tu, xde lah nak perosah dia supaya cepat berjalan.. kdg2 lebih suka dia lambat berjalan.. sbb tak larat nak kejor 3-3 ni sekaligus..

tiap anak ade fasa tersendiri.. usah dibanding2 dgn anak2 org @ dgn kakak abg nyer.. as long kita hepi dgn anak2, anak2 hepi dgn kita.. kita ransang anak2 kita secara positif & guna kaedah yg wajar... ok dah tu...

Emmelly Hanafi said...

tp macamana pulak dgn anak saya, dah setahun dua bulan..merangkak tidak, berjalan pon tidak..berdiri pon belum lg..dia cume boleh dari posisi baring terus duduk, dan bergerak mengunakan bontot dan tangan dia...dia bergerak dlm posisi duduk org tua panggil mengensot.

mulut x berenti nk bercakap tapi dia jek la yg faham...tp umur 11 bulan dah boleh paham n tunjuk sesuatu bende bile org tanya...macamana pulak tuh?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...