09 November 2009

~MALAM PERTAMA - NIKMAT atau SIKSA??~

Sebelum kita menamatkan riwayat hidup dan menutupi mata sementara menunggu balasan samada nikmat dan siksa :
Renungkan indahnya malam pertama, tetapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata dan bukan malam pertama masuk keperaduan Adam Dan Hawa.
Bahkan malam pertama perkahwinan kita dengan Sang Maut, sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara. Hari itu, mempelai sangat dimanjakan, Mandi pun…harus dimandikan.
Seluruh badan kita terbuka….tiada sehelai benang pun menutupinya..Tiada sedikitpun rasa malu..Seluruh badan digosok dan dibersihkan.
Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan, Bahkan lubang-lubang itupun ditutupi kapas putih…Itulah sosok Kita….Itulah jasad kita waktu itu, Setelah dimandikan , Kita pun akan dipakaikan gaun cantik berwarna putih, Kain itu…jarang orang memakainya..Kerana sangat terkenal bernama Kafan, Wangian ditaburkan ke baju Kita, Bahagian kepala,badan dan kaki diikatkan.
Tataplah…. tataplah.. ..itulah wajah Kita, Keranda pelaminan langsung disiapkan,Pengantin bersanding sendirian…Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga..Menuju istana keabadian sebagai simbol asal-usul.
Kita diiringi langkah longlai seluruh keluarga, Serta rasa haru para handai taulan..Gemelai syahdu bersyairkan azan dan kalimah zikir, Akad nikahnya bacaan talkin….
Berwalikan liang lahat..Saksi-saksinya nisan-nisan yang telah tiba duluan.
Siraman air mawar.. pengantar akhir kerinduan, Dan akhirnya…tiba masa pengantin..
Menunggu dan ditinggal sendirian, bagi mempertanggungjawabkan seluruh langkah kehidupan.
Adakah malam pertama itu indah atau meresahkan yang ditemani dengan rayap-rayap dan cacing tanah.
Di kamar bertilamkan tanah..Dan ketika 7 langkah telah pergi….Sang Malaikat lalu bertanya….Kita tidak tahu apakah akan memperoleh Nikmat Kubur…Ataukah Kita kan memperoleh Siksa Kubur…..Kita tak tahu…Dan tidak seorang pun yang tahu…. hanya rahsia diri kitalah yang akan tahu…
Itulah malam terakhir di dunia malam terakhir didunia yang sementara..malam pertama di dunia yang selama-lamanya..seram sejuk rasanya bila memikirkan apa itu Sakaratul Maut…setiap yang hidup, pasti akan mati…Takut rasanya hendak menghadapinya…Bagaimanakah pengalaman Sakaratul Maut kita? Yang pasti, suatu pengalaman kita sendiri, yang tidak akan dapat kita kongsikan dengan yang hidup…

Kita akan menghadapi temuduga tertutup hanya kita saja yang tahu, empat ganjaran lumayan ditawarkan samada kita mendapat nikmat kubur, skim perlindungan di Padang Mahsyar, keselamatan Meniti Titian Sirat dan Syurga yang kekal abadi atau kesemuanya sekali ?
Lokasi temuduga : Di dalam kubur (alam barzakh)
Kelayakan : Anda tidak perlu bawa sijil-sijil, tidak perlu bawa apa-apa kelulusan, pingat, wang dan harta yang banyak. Anda tidak perlu berupa paras yang cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi ( Sila bawa dokumen asli Iman dan Amal).
Panel / Penemuduga : Mungkar dan Nakir ( Bertauliah)
-Enam soalan utama yang mudah akan di soal :
1-Siapa tuhan anda?
2-Apa agama anda?
3-Siapa Nabi anda ?
4-Apa kitab anda?
5-Di mana kiblat anda?
6- Siapa saudara anda?

Cara memohon : Anda perlu cuma menunggu penjemput Kami yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja ( mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan begis kepada orang-orang tertentu. Ia diberi nama Izrail. Semoga Berjayaa dan Selamat Menjawab kerana segala soalan-soalan temuduga ini telah dibocorkan sekian lama.

Namun, kematian mesti dilalui kerana jasad akan musnah tapi roh masih kekal, hidup di alam nyata ini adalah ilusi alam ruh yang tertanam kerana kita benar-benar mempercayainya (seperti dalam mimpi..kita akan merasa sakit, merosot dan sudah pasti akan ‘mati illusi alam tersebut’. Adakah kita bersedia untuk meninggalkan alam kehidupan yang masih di sayangi tetapi penuh kesusahan atau penderitaan ? Apakah pula jawapan anda ? kerana selepas ini tiada lagi Melayu, tiada Malaysia, tiada Eropah, tiada harta, tiada pulau-pulau indah, tiada makanan sedap-sedap dan sebagainya dalam alam nyata ini.

Semoga kita sentiasa mengingati kematian supaya keimanan dan amal ibadah terus diperkukuhkan agar kita memperolehi kematian yang di akhiri dengan baik dan mendapat kenikmatan di alam kubur, sesungguhnya dari Allah kita datang kepada Allah kita akan dikembalikan.

*kredit to: alkiram.net

1 comment:

BRO_MONDAY said...

wow~ best nye!!! tapi gaji lambat lagi bulan ni...koh koh koh

tensss~ 4 the info ('',)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...